// articol...

Asigurarea calitatii

Calitatea – ce e și cum se ajunge la ea

Parte din caracteristica definitorie a unui proiect este faptul că întotdeauna se termină, și se termină având un rezultat – un produs, un serviciu, ceva. Calitatea acestui rezultat este extrem de importantă deoarece, dacă exigențele de calitate propuse sau impuse nu sunt indeplinite, s-ar putea ca tot efortul depus pe parcursul proiectului să fi fost în van. O definiție simplă a calității ar fi “nivelul la care cerințele proiectului se regăsesc în rezultat”. O convingere, care se intâlnește des, este aceea că, managementul calității s-ar reduce la verificarea finală a rezultatelor – dacă acestea sunt satisfăcătoare, foarte bine, dacă nu – se reface sau repară. Întrebarea esențială este următoarea: ce e mai eficient, să previi apariția unui defect, sau să îl repari? În multe cazuri, prevenția ar fi de preferat, dar în fapt combinația celor două metode este ideală. Prin această combinare se reușește îmbunătățirea și perfecționarea procesului de execuție al proiectului însuși – și implicit al rezultatului, incluzând identificarea defectelor și, în cazul ideal, a cauzelor acelor defecte. Managementul calității este o activitate care insoțește parcursul proiectului, pe toată durata lui.

Practica recomandată este destul de simplă în teorie, activitățile necesare împărțindu-se in trei mari categorii:

1. Definirea exigențelor de calitate – de fapt, se cere răspunsul la o intrebare simplă: ce standarde de calitate trebuie să îndeplinescă rezultatul proiectului meu?

2. Îmbunătățirea și perfecționarea continuă a proceselor de execuție a proiectului, pe toată durata proiectului

3. Inspecția rezultatelor

Îmbunătățirea execuției se bazează pe rezultatele furnizate în mod continuu de controlul si verificarea rezultatelor, măsurarea deviațiilor de la norme și identificarea defectelor, existența feedback-ului fiind absolut necesară, dat fiind că de multe ori corectarea execuției se face empiric.

Organizația care asigură mediul în care se dezvoltă proiectul, are un mare cuvânt de spus despre felul în care este privită calitatea și procesele de asigurare a calității, acest fapt având în primul rând o explicație pur financiară: investițiile în definirea și implementarea procedurilor de management al calității se fac în mod uzual centralizat, fiind mult prea costisitor și neeficient ca fiecare proiect în parte să implementeze un program propriu.
Responsabilitatea asigurării calității cade în mare parte pe umerii Project Manager-ului: cu toate că toți participanții la proiect cooperează pentru atingerea standardului de calitate propus, PM-ul este cel care asigură cadrul pentru a creea calitate, în primul rând prin planificarea și prin punerea la dispoziție a resurselor necesare. Să nu uitam că, atunci când un proiect tinde să ramână fără fonduri, timpul rămas converge spre insuficient, sau backlog-ul se umple repede cu prea multe cerințe, de multe ori prima sacrificată este exact calitatea.

Discussion

No comments yet.

Post a comment